Начало Съвети Здраво тяло Нетрадиционно Какво се случва с тялото ви, когато седите по 8 часа дневно

Какво се случва с тялото ви, когато седите по 8 часа дневно

Какво се случва с тялото ви, когато седите по 8 часа дневно - изображение

Независимо дали става въпрос за дълъг работен ден в офиса, гледане на телевизия или игра на компютъра - лесно може да прекарате по-голямата част от денонощието в седнало положение. Докато продължителното седене по няколко часа не изглежда нещо кой знае какво, в действителност то е вредно за здравето. В своята книга: "Стани! Защо столът те убива и какво да направиш по този въпрос", доктор Джеймс Левин споделя мислите си за това как заседналият начин на живот може да бъде приравнен към различни опасни състояния, като алкохолизъм и други. Ето какво се случва с вашето тяло, когато седите по 8 часа дневно.

1. Гръбначно изкривяване

Според учените всеки британец прекарва близо 14 часа от денонощието в седнало положение. За съжаление, статистическите данни от други страни показват сходни резултати. Гален Кранц, професор в Калифорнийския университет, Бъркли, смята, че седенето е напълно неестествена позиция и че хората всъщност не са създадени, за да правят това.

Човешкият гръбнак има S-образна форма поради една причина: поддържа тежестта на тялото. Въпреки това, в седнало положение S-образната форма се превръща в C-образна. Когато човек се отпусне, мускулите на стомаха отслабват и трудно могат да поддържат тялото в добра форма без редовни упражнения.

Когато седите, тежестта се прехвърля върху таза и гръбначния стълб, което причинява напрежение в междупрешленните дискове. Постоянното разтягане води до захващане на шийните прешлени и намаляване притока на кръв към мозъка. В резултат на това човек може да изпита главоболие и замъглено зрение. Гръбначният стълб служи като рамка за всички вътрешни органи. Ето защо трябва да го поддържате изправен, без да оказвате постоянен натиск върху него.

2. Сърдечносъдова система

Заседналият начин на живот може да доведе до риск от развитие на сърдечносъдови заболявания, като коронарна болест на сърцето или хронична хипертония. Той отслабва мускулите, влошава кръвообращението и намалява тонуса на кръвоносните съдове. Липсата на физическа активност е една от основните причини за ранна атеросклероза (натрупване на холестеролни плаки в кръвоносните съдове). Също така може да възникне дисбаланс между доставката и потреблението на кислород - сърцето има нужда от по-голямо количество, отколкото кръвта може да пренесе.

Проучване, проведено с близо 17 000 участници на възраст над 13 години, показва, че хората, които водят заседнал начин на живот, имат 54% по-голям риск от сърдечен удар, отколкото тези, които са по-активни.

3. Разширени вени

Много хора прекарват голяма част от работния ден зад бюрото. Повечето от тях страдат от лошо кръвообращение в долните крайници, което може да доведе до появата на разширени вени. Това състояние засяга както мъже, така и жени. В допълнение, разширените вени могат да се появят след продължително седене с кръстосани крака. Прекъсването на кръвоносните съдове води до натрупване на кръв в различни области на тялото.

Лошото кръвообращение също е опасно. То може да причини образуване на кръвни съсиреци, а те - блокиране на жизненоважни кръвоносни съдове в сърцето, белите дробове и мозъка.

4. Покачване на тегло

Покачването на теглото е един от най-често срещаните проблеми, свързани с воденето на заседнал начин на живот. Когато седите на едно място продължително време, метаболизмът се забавя и тялото започва да изгаря по-малко калории. И съответно да съхранява излишните под формата на мазнини.

Веднага след като човек заеме седнало положение, тялото намалява процеса на изгаряне на излишните калории с 90%, нивото на инсулин спада и кръвното налягане се повишава. През последните 50 години се наблюдава тенденция, свързана с повишаване на работните места в офиси. Те изискват седене на едно място. Това означава, че липсва време за изгаряне на калориите. При работа, която изисква стоене на едно място, тялото изгаря до 35% повече калории, отколкото при такава, характерна със заемане на седнало положение.

Въз основа закона на енергийния баланс, активният начин на живот е ключов фактор за поддържане на здравословно тегло.

5. Мускули и кости

Постоянното отпускане на тялото, комбинирано с липсата на физическа активност, може да направи мускулите по-слаби. Най-засегнати са тези на корема и седалището. Но мускулите не са единственото нещо, което отслабва при водене на заседнал начин на живот. Друго възможно последствие от седене зад бюрото продължително време е остеопорозата. Макар да не изпитват затруднение за поддържане на тялото в седнало положение, костите могат да отслабнат с течение на времето и да станат по-порести и по-крехки.

6. Храносмилателна система

Панкреасът освобождава необходимото количество инсулин, за да трансформира въглехидратите в глюкоза. Въпреки това, клетките в пасивните мускули се нуждаят от много по-малко количество инсулин, а панкреасът ги освобождава с нормална скорост.

Проучвания, проведени през 2012 година, показват, че само един ден, прекаран в седнало положение, води до понижено потребление на инсулин в клетките. В резултат на това се създава предразположение към диабет и различни заболявания. Заседналият начин на живот може да причини и други неприятни проблеми, като хроничен запек и в екстремни случаи - хемороиди.

7. Стареене

Журнал "Ланцет" публикува процента на смъртност при хора с хиподинамия, разкривайки 5,3 милиона смъртни случая годишно, като близо 5 милиона от тях са причинени от проблеми, свързани с тютюнопушенето.

Теломерите са разположени в краищата на хромозомите, предпазвайки ги от всяко едно увреждане. Те стават все по-къси с течение на времето. Доказано е, че заседналият начин на живот води до по-бързо съкращаване на теломерите и значително ускоряване процесите на стареене. Докато седите, се чувствате комфортно, но всеки час, правейки това, съкращава живота с цели два.

8. Психическо изтощение и умора

 

Заседналият начин на живот може да окаже негативно въздействие върху психичното здраве. Липсата на физическа активност води до развитие на депресия и безпокойство. Нашите удобните столове се превръщат в остров на изолация и самота. Според изследванията продължителното седене на едно място причинява липса на ендорфини, които се набавят чрез физическа активност и тренировки.

Придържането към редовна физическа активност значително може да подобри настроението и да отпусне тялото. Освен това насърчава самочувствието и самоувереността. В допълнение, физическата активност влияе върху производството на серотонин. Това помага за намаляване на дисбаланса, който може да доведе до депресия, проблеми с паметта и липса на апетит.

9. Безсъние

Липсата на движение може да окаже негативно въздействие върху качеството на съня. Тялото започва да възприема постоянното седене като почивка. И това е така дори вашата умствена дейност да е в своя вихър. Ето защо, ако сте "почивали" през целия ден, тялото решава, че вече нямате нужда от време за сън и релаксация. Редовните упражнения помагат за премахване на безсънието и подобряване на съня.

10. Репродуктивни проблеми

Мъжете, които водят заседнал начин на живот, са по-склонни да страдат от еректилна дисфункция, проблеми с простата и хормонален дисбаланс.

Когато човек прекара продължително време в седнало положение, кръвообращението в малкия таз се забавя. Това може да причини възпаление и развитие на сериозни заболявания.

При липса на движение мастните депозити стават по-големи, което в чести случаи води до хормонален дисбаланс. Женският хормон естроген се произвежда в мастните тъкани. Това обяснява защо мъжете могат да развият бирени коремчета, които са почти невъзможни за премахване.

Какво може да направите?

Някои компании се стремят да мотивират своите служители, за да работят по-продуктивно, като поставят кошчета и диспенсъри далеч от бюрата, инсталират джаги и тенис на маса и организират срещи и обучения, които изискват повече движение.

Също така учените и лекарите дават следните препоръки:

  • Правете дълги разходки по-често.
  • Не сядайте, когато използвате обществен транспорт.
  • Разходете се до бюрото на някой колега, вместо да се обаждате по телефона. 
  • Провеждайте служебни срещи по-често. 
  • Разходете се по време на обяд и яжте навън. 
  • Използвайте стълбите, вместо асансьора. 
  • Вземете кратки почивки, за да разтегнете мускулите.

Искате ли да станете от стола, след като прочетохте тази статия? Споделете вашите мисли по темата в коментарите по-долу.

По статията работи: Маргарита Добрева
Източник: www.brightside.me
Снимка: www.time.com

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлСоциални грижиЗдравни съветиСнимкиСпортЛюбопитноПсихологияДиетиАлтернативна медицина