Начало Съвети Здраво тяло Превенция и лечение на болести FODMAP диета при синдром на раздразненото черво

FODMAP диета при синдром на раздразненото черво

FODMAP диета при синдром на раздразненото черво - изображение

Диетата е важен фактор за преодоляването на хронични стомашни раздразнения и проблеми като болка, подуване, газове и диария. FODMAP е акроним, включващ имената на няколко вида късоверижни въглехидрати, които не се усвояват напълно в стомаха и лесно ферментират, причинявайки значителни смущения.

Идеята на режима е временно да бъдат изключени храните, които съдържат въпросните молекули, за да се спрат симптомите на раздразнение. FODMAP храните включват елементи, които са ферментиращи (F), олигозахариди (O), дизахариди (D), монозахариди (M) и полиоли (P).

Когато късоверижните въглехидрати ферментират в дебелото черво, процесът предизвиква производството на въглероден диоксид, водород и метан. Това води до болка, подуване и изменения в чревните функции.

FODMAP диетата улеснява работата на храносмилателната система и значително може да намали неприятните симптоми. Тя е разработена в Австралия, а експериментите показват, че хората чувстват значително облекчение от режима в сравнение с нормалното си хранене.

Нисък FODMAP индекс

Методът наистина ограничава много хранителни категории и е препоръчително да се прилага за последователни периоди като 3-6 седмици. След това може да опитате да включите една по една определени храни и да установите кои от тях причиняват раздразнения.

Вижте списъка на храните с висок FODMAP фактор, които е добре да избягвате или да намалите максимално.

  • Зеленчуци: Карфиол, чесън, гъби, праз, лук, червено цвекло, броколи, кисело зеле и кисели краставички
  • Плодове: Ябълки, череши, сушени плодове, манго, нектарини, круши, праскови, сини сливи, диня, узрели банани, фурми, кайсии, грейпфрут, къпини
  • Напитки: Повече от 1 бутилка бира, повече от 1 чаша вино, ром, сокове от гореизброените плодове, безалкохолни с подсладители, суроватъчен протеин, кокосова вода
  • Храни с протеини и животински продукти: Боб, соя, грах, краве мляко, яйчен крем, сладолед, соево мляко, подсладен йогурт, крема сирене, деликатесни салами
  • Зърнени изделия: Храни с пшеница / ръж / ечемик, корнфлейкс, бисквити, пасти, мъфини, кроасани, крекери
  • Сладко: Мед, фруктоза и фруктозен сироп, конфитюр, изкуствени подсладители

Редактор: Гергана Стоева
Източници: draxe.com / dietvsdisease.org / glutenfreecuppatea.co.uk
Снимки: askdrnandi.com / celiac.org / fitnessrepublic.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиЗаболявания (МКБ)СимптомиЛюбопитноСнимкиЛайфстайлАлт. медицинаХранене при...ЛеченияФизиологияБотаникаПсихологияСпортИнтервютаНовиниСпециалистиТестовеДиетиИсторияРецептиАнкетиВидеоНормативни актовеОрганизацииЗаведенияКалкулаториПроизводителиИзследвания