Начало Съвети Околна среда и бит Хранене и готвене Избягвайте газирани напитки по 4 причини

Избягвайте газирани напитки по 4 причини

Избягвайте газирани напитки по 4 причини - изображение

Безалкохолните напитки имат освежаващ вкус и могат да са приятно допълнение за следобед пред телевизора, излизане до киното или вечеря с приятели. Тяхното ободряващо действие се дължи на високото количество захар и подсладители, които повишават енергията, ендорфина и кръвната глюкоза.

Въпреки приповдигащия си ефект, те не носят никакви ползи за организма. За сметка на това съдържат редица съставки с негативно влияние върху здравето ни. Ето 4 причини, които могат да ви накарат да преосмислите честото консумиране на газирани напитки:

1. Количеството захар и подсладители

Когато е под формата на течност, захарта навлиза изключително бързо в кръвообращението, водейки до пик в нивата на кръвната захар и инсулина. Това натоварва панкреаса и има отрицателен ефект върху метаболизма. Изследвания показват, че редовната консумация на 1-2 газирани напитки повишава риска от диабет с 25%. Освен това се свързва със здравословни проблеми като наднормено тегло и инсулинова резистентност.
ЗахариИзкуствените подсладители в безалкохолните могат да са още по-вредни. Високофруктозният царевичен сироп неслучайно има лоша слава. Когато черният дроб се натовари от високите количества глюкоза, той започва да я превръща в мазнини. Това води до натрупване на маса в коремната област, както и до покачване на триглицеридите. От друга страна съставки като аспартам и ацесулфам К се смятат за канцерогенни съединения, разпадащи се до вредни за тялото вещества.

2. Изкуствените оцветители

Синтетичните елементи, които се използват за оцветяване на газираните напитки също не са безобидни. Оцветители като карамел и жълто Е110 и Е102, придават характерен цвят на колата и лимонадата, но водят до рискове като проблеми със сърцето, бъбреците и туморни образувания.

Безалкохолни

3. Съдържанието на киселини

Фосфорната киселина в състава на газираните напитки намалява способността на тялото да абсорбира калция, което е особено важно при остеопороза, чупливи кости и кариеси. Освен това в стомаха тя взаимодейства със стомашните киселини и забавя храносмилането.

Газирани напитки

Комбинацията от захар и киселини е рискова за зъбния емайл. Докато водата има pH ниво 7.0, при безалкохолните тази стойност може да падне до 2.5. Високо киселинната среда прави зъбите по-податливи на разрушаване, а захарта е отлична храна за бактериите в устната кухина.

4. Празните калории

Газираните напитки имат наситен вкус, но всъщност са напълно лишени от есенциални вещества за организма. Вместо това съдържа съставки, които са неестествени за тялото, и носят единствено излишни калории и повишена кръвна захар.

Диетична сода

Според изследване на доктори от университет Бангор в Англия, редовната консумация на газирани напитки може да доведе до промени в метаболизма. При всекидневен прием на високи количества захар, тялото по-трудно се справя с изгарянето на мазнини и регулирането на инсулина.

 

Редактор: Гергана Стоева
Източници: wellnessmama.com / foodrevolution.org / healthline.com
Снимки: ucsf.edu / thealbanianfitness.com / verywellfit.com / drinksfeed.com / cookinglight.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиЛюбопитноВидеоХрани и ястияНовиниРецептиХранене при...Лайфстайл