Как да помогнем да децата да бъдат по-успешни?
Когато очаквате дете, много родители четат книги за всички неща, които могат да се случат по време на бременност, за начина на отглеждане на детето и още много други. Някои от тези книги разкриват едно просто правило, което може да приложите, като част от възпитанието на детето, за да му помогнете да се развива успешно в бъдеще.
Доктор Керъл Дуек твърди, че успешното бъдеще на човек зависи от начина му на мислене в ранна детска възраст: фиксирано и растежно мислене. Фиксираното мислене поддържа идеята, че нашата личност, интелект и творчески способности са статични и са ни дадени от природата. Растежното мислене се отнася до тези, които не се страхуват да се изправят срещу проблемите или които виждат поражението не като доказателство за тяхната глупост, а като трамплин за развитие и нови възможности. Кариерното развитие на човек, взаимоотношенията му с околните и способността му да бъде щастлив зависят от начина на мислене, формиран в неговото съзнание от ранна детска възраст нататък.
Това са няколко прости примера за разликата между двата начина на мислене. Едно дете трябва да бъде награждавано не заради неговия талант, а заради неговата способност да се учи.
- Когато детето ви чете:
Фиксирано мислене: "Ти си толкова умен!"
Растежно мислене: "Ти работи толкова усърдно, за да се научиш и сега вече можеш! Поздравления!"
- Когато детето сглобява пъзел бързо:
Фиксирано мислене: "Какво умно дете!"
Растежно мислене: "Съжалявам, че загубих времето ти с този лесен пъзел. Нека да намеря друг, който да ни предостави по-голямо предизвикателство. Знам, че можем да го направим!"
- Когато детето се справи добре на теста:
Фиксирано мислене: "Справил си се с 80% от теста? Много добре!"
Растежно мислене: "Справил си се с 80% от теста. Това означава, че разбираш добре тези неща. Ако наваксаш пропуснатото и направиш теста отново утре, със сигурност ще се доближиш до 100%."
Разликата между двата начина на общуване е много тънка, но различните влияния, които оказват върху бъдещето на детето могат да бъдат огромни. Когато награждавате едно дете не заради талантите, които притежава, а заради неговия стремеж и умение да се учи, вие му помагате да разбере, че то не е родено само с вградени способности и че трябва да работи усилено, за да постигне целите си. И когато се сблъска с житейските трудности в живота, всичко ще бъде наред. В този случай мнението на детето за него самото няма да се понижи, защото то ще разбере, че всичко зависи от неговите усилия и че неговите неуспехи не са присъщи за характера му.
Доктор Дуек и нейните колеги провеждат изследвания върху тази тема. В продължение на две години те наблюдават група от седмокласници, които умишлено са предизвикани на различни методи и начини на мислене. Те откриват, че макар и децата да са една възраст, техните цели в училище са напълно различни.
Основната цел на децата с фиксирано мислене е да изглеждат умни в очите на останалите. Тяхното поведение се определя от желанието им да избегнат обратната ситуация. За разлика от тях, децата, които притежават растежно мислене, не се страхуват от провал. Те искат да учат, независимо от ситуацията и на всяка цена.
Очевидно една от групите може да се справи по-лесно с трудностите в живота и да постигне личностно израстване. Така че, обърнете внимание на начина, по който формирате мисленето на децата. Това е много важен аспект от тяхното развитие - заради тях не го пренебрегвайте.
Източник: www.brightside.me
Снимка: www.adoption-partners.net
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ТРИ ЙЕРОГЛИФЕН КАНОН
150 УПРАЖНЕНИЯ ПО МЕТОДА МОНТЕСОРИ У ДОМА - СИЛВИ ДЕКЛЕБ, НОЕМИ ДЕКЛЕБ - СИЕЛА
ЗА СЕМЕЙСТВОТО И ВЪЗПИТАНИЕТО НА ДЕТЕТО - ПЕТЪР ДЪНОВ - ХЕРМЕС
13 НЕЩА, КОИТО ПСИХИЧЕСКИ СИЛНИТЕ РОДИТЕЛИ НЕ ПРАВЯТ - ЕЙМИ МОРИН - ХЕРМЕС
ДЕТЕТО – ПО-ГОЛЯМО И ОТ ЦАРЯ - ЛИЛИЯ СТАРЕВА - ХЕРМЕС
НЕЩАТА, КОИТО СИНЪТ МИ ТРЯБВА ДА ЗНАЕ ЗА СВЕТА - ФРЕДЕРИК БАКМАН - СИЕЛА
СТАТИЯТА е свързана към
- Здраво тяло
- За детето
- Домашни средства срещу цистит при деца
- Д-р Иванка Иванова Кьолиева
- Функции и задачи на Детска педагогическа стая
- Процедура за действие при наличие на дете в риск
- д-р Стефан Тодоров Банов
- д-р Тюркер Нешедов Шевкедов
- д-р Петя Василева Петришка
- д-р Станимила Милчева Петрова
- Кафяви водорасли
- д-р Катя Асенова Гинева-Попова
Коментари към Как да помогнем да децата да бъдат по-успешни?