Начало Съвети Околна среда и бит Здрави по време на пътуване Използвайте 5 техники за безопасно шофиране върху заледен участък

Използвайте 5 техники за безопасно шофиране върху заледен участък

Използвайте 5 техники за безопасно шофиране върху заледен участък - изображение

Най-важното правило, когато вашият автомобил поднася, е да не натискате спирачките. По този начин гумите блокират и не позволяват на шофьора да окаже контрол върху превозното средство. Овладяването на поднасянето зависи от това дали автомобилът е с предно или задно предаване. 

1. Откъде може да дойде опасността

  • Участъците, в които хората често натискат спирачка, обикновено са най-хлъзгавите: преди завой, пешеходна пътека и автобусна спирка. Бъдете предпазливи, когато наближавате мостове, тунели и изходи в близост до надлези. Поддържайте еднаква скорост и започнете да намаляте по-рано с понижаване на предавките.
  • През зимата дистанцията между две коли трябва да бъде два пъти по-голяма, отколкото през лятото. Но не оставяйте прекалено голямо разстояние, защото някой може да се възползва и да го заеме. А това създава потенциална опасност и за трите автомобила.

  • Не следете само колата пред вас. Наблюдавайте я, но не забравяйте да направите това с останалите автомобили, разположени на по-предна позиция. По този начин може да забележите потенциални опасности по пътя, преди да стигнете до тях.
  • През зимата не трябва да натискате едновременно спирачка и съединител. В този случай гумите могат да блокират и колата да излезе от пътя.
  • Собственици на автомобили с ABS. Антиблокиращата спирачна система е много полезна характеристика за всяка нова кола, която неутрализира спирачния педал по заледените пътища, в случай че го натиснете твърде бързо или прекалено силно. Вместо да спира внезапно, системата кара педала да вибрира, за да може да завъртите гумите и да ги поставите в изходна позиция.
  • Собственици на автомобили без ABS. Инструкторите по безопасно шофиране смятат, че най-добрият начин за спиране през зимата е използването на спирачния педал в комбинация с намаляването на скоростта. Трябва да натиснете спирачката леко и след това да освободите гумите. Повторете няколко пъти, преди да спрете напълно.

2. Три начина на поднасяне

 

  • Свръхзавиване: Предната ос е стабилна. Задната се плъзга. Колата се върти повече от очакваното.
  • Недозавиване: Задните гуми са стабилни. Предните се плъзгат. Колата се движи напред при завъртане.
  • Пълна дестабилизация: Всичките четири гуми се плъзгат. Посоката на движение е непредвидима.

3. Как да възвърнете контрола върху автомобила

  • Ако вашата кола започне да поднася, не натискайте спирачния педал.
  • В случай че тя е със задно задвижване, отпуснете газта и завъртете волана в посока на поднасянето.
  • Ако колата е с предно задвижване, натиснете газта.
  • Когато спре да поднася, завъртете гумите в изходна позиция. В противен случай отново може да загубите контрол над колата.

4. Съвети и трикове

  • Проверка на пътя. Когато шофирате при зимни условия, натиснете спирачката и отпуснете няколко пъти. Ако усетите, че колата спира, пътят е хубав. И обратното. Ако колата ускорява, тогава пътят е заледен. Правете това възможно най-често (без да създавате опасни ситуации, разбира се).
  • Разделете на две. Ако през лятото карате с 60 км/ч, през зимата трябва да намалите скоростта на 30 км/ч. По този начин може да осигурите достатъчно време за реакция, ако автомобилът започне да поднася.
  • Пътна повърхност. Опитайте се да управлявате автомобила, така че всички 4 гуми да бъдат разположени на една и съща повърхност. Ако 2 от тях са в снега, а останалите върху леда, може да загубите контрол над превозното средство.
  • Избор на страна. За да избегнете търкането между стените на коловозите, изберете само една от тях и притиснете вътрешната или външната част на гумите към нея.
  • Висока предавка. Ако шофирате върху заледен участък, трябва да преминете към по-висока предавка. Да вземем пример с лятото. Ако по това време карате на трета скорост, зимата трябва да преминете на четвърта. Това се прави, защото двигателят работи на по-ниски обороти и така се предотвратява превъртането на гумите и загуба на сцепление.

По статията работи: Маргарита Добрева
Източник: www.brightside.me
Снимка: www.directenergy.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиЛюбопитноСоциални грижиСнимкиНовиниМедицински изследванияЛайфстайлСпортАнкети