Начало Съвети Околна среда и бит Хранене и готвене Кои са най-подходящите мазнини за готвене и пърженe

Кои са най-подходящите мазнини за готвене и пърженe

Кои са най-подходящите мазнини за готвене и пърженe - изображение

В магазините вече може да намерите голямо разнообразие от различни видове олио и масло. При толкова много алтернативи е важно да знаем, че не всички мазнини издържат на високи температури и съответно имат различни приложения в кухнята.

Някои масла имат ниска точка на димене, което означава, че при пържене или готвене на температура около 180 °С те изменят молекулярната си структура и отделят алдехиди. Тези съединения са свързани с повишаването на риска от сърдечни болести и рак.

Вижте какво е най-доброто приложение на най-разпространените готварски мазнини, за да може вашето меню да бъде едновременно вкусно и полезно!

1. Нерафиниран (екстра върджин) зехтин
Непреработеният зехтин има много полезни свойства и характерен вкус. За съжаление точката му на димене е ниска и го прави неподходящ избор при пържене и термична обработка на високи градуси. Вместо това използвайте за дресинг и поръсване.

Зехтин

2. Рафиниран зехтин
Той се получава, след като екстра върджин зехтинът премине през химическа преработка, която намалява отчетливия му цвят и вкус. Така се губят и някои от полезните му свойства, но също така се повишава точката му на димене, което го прави подходящ за пържене и готвене на висока температура.

3. Слънчогледово олио
С неутрален вкус и лек цвят, олиото може да се използва за всякакви видове готварски дейности. То съдържа висок процент ненаситени мазнини, има висока точка на димене и може спокойно да го включите както към студена гарнитура и салати, така и при сотиране, грил, печене и пържене.

4. Кокосово масло
Продуктът е известен с полезните си свойства и намира широко приложение в козметичната индустрия. Някои хора го използват като алтернатива на животинските мазнини, но поради ниската си точка на димене кокосовото масло не е подходящо за термична обработка при висока температура. Може да се използва за печене на умерени градуси и приготвяне на тестени изделия.

Кокосово масло5. Ленено масло
То също е познато като здравословен продукт. Въпреки това го използвайте само за дресинг и поръсване, защото при силно нагряване структурата му се променя и маслото се окислява.

6. Рапично олио
В процеса на рафиниране и преработване, то губи някои полезни съставки като Омега-3 мастни киселини. Олиото има най-ниско съдържание на наситени мазнини и неутрален вкус. Може да се използва за разнообразни кулинарни дейности и издържа при високи температури.

7. Животински мазнини
Обикновеното маслото е добра алтернатива при печене до 150 °С, а пречистеното масло, известно като гхи, е стабилно до 250 °С. С мас може да се готви при загряване до 180 °С.

Готвене с олио

Редактор: Гергана Стоева
Източници: bbc.com / self.com / bonappetit.com
Снимки: freepik.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиХрани и ястияРецептиЛюбопитноНовиниВидеоХранене при...СъставкиФизиологияИсторияСнимкиТестовеСпортЛайфстайлПсихологияИнтервютаБотаникаПроизводителиЛечения