Начало Съвети Здрав дух Емоции Как да се справите с клаустрофобията

Как да се справите с клаустрофобията

Как да се справите с клаустрофобията - изображение

Клаустрофобията често е придружаващ симптом на други тревожни разстройства, но може да се развие и като самостоятелна фобия вследствие на травмиращо преживяване. Обикновено се изразява в страх от малки пространства, пренаселени обществени места и затворени помещения. Такива ситуации предизвикват паника, учестен пулс, замаяност и парализиращо притеснение.

Причините и симптомите варират според индивидуалния случай, но има няколко стъпки, които могат да окажат положително влияние върху процеса на възстановяване.

1. Сесия с психотерапевт
Помощта на специалист често е решаващ фактор при преодоляването на фобии. Има специфични техники за пречупване на цикъла на страха и изграждане на алтернативна реакция към отключващия фактор. Методи като когнитивно-поведенческата терапия са особено ефективни при справянето със заучени емоционални реакции.

2. Контрол на стреса
Клаустрофобията може да е странична реакция, индикираща наличието на друг проблем като тревожност или паническо разстройство. Когато нивата на стресовия хормон са повишени, човек става по-податлив към негативното влияние на външни фактори. Добре е да се намери източникът на тревогата, както и индивидуален подход за контрол на стреса. Това може да е медитация, хоби, или друга дейност, изместваща вниманието от натрапчивите мисли.

Контрол на стреса

3. Логика и положителни твърдения
Катастрофалните мисли подобно на лавина завличат съзнанието към спирала от ирационален страх. Когато чуете първите негативни твърдения в главата си, веднага ги заменете с утвърждаващи и положителни думи. Повтаряйте си, че всичко е наред и се справяте – това няма автоматично да ви успокои, но може да предотврати ескалирането на панически мисли. Опитайте да се съсредоточите върху нещо извън вас – разговор, четене, логическа игра или задача.

4. Билки и лекарства за тревожност
Тези средства не премахват корена на проблема, но помагат да се чувствате по-стабилни докато се справяте с него. Част от терапията за клаустрофобия включва излагане на некомфортни ситуации, защото човек има нужда да срещне страха си и да се убеди, че реално нищо лошо няма да му се случи. Консултирайте се с терапевт, който може да ви предложи средства за намаляване на безпокойството.

По статията работи: Гергана Стоева
Източници: calmclinic.com / curejoy.com / health.usnews.com
Снимка: amwell.com / skillshare.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноПсихологияЛеченияЗдравни съветиБотаникаНовиниЛайфстайлСнимкиСпортАлт. медицинаСпециалистиТестове