Съвети за отглеждане на щастливи деца, споделени от най-известните учители, открили собствени училища
Не е лесно да разберете как да отглеждате деца, особено ако всички около вас ви дават противоречиви съвети. Дори възгледите на великите учени и психолози могат да бъдат различни. Но все пак всички алтернативни училища вярват, че ако дадете свобода на децата и ги цените като индивиди, те ще пораснат уверени и щастливи.
Не е нужно да се придържате към определен образователен подход. Представяме ви препоръки от учители и учени, които работят в образователната сфера. С тяхна помощ може да бъдете сигурни, че децата растат, за да се превърнат в напълно функционални хора, способни да изградят силни семейни връзки.
1. Система "Монтесори", създадена от Мария Монтесори
Мария Монтесори е първата жена в Италия, която завършва медицинско училище (работи с болни деца). Тя е номинирана за Нобелова награда няколко пъти и нейният образователен подход все още е популярен в много страни.
Възгледи на Мария Монтесори:
- Детето заслужава уважение, затова е по-добре да го помолите учтиво, отколкото да му заповядвате.
- Не го гледайте отгоре. Опитайте се да поддържате едно и също ниво на очите, когато говорите.
- Изберете столове и бюра, които са подходящи за неговия ръст. Отделете няколко закачалки, за да може само да закача своите дрехи. То ще бъде щастливо в подобна среда.
- Не правете неща, които детето само може да направи за себе си.
- Ако го наказвате за всяка грешка, то ще се чувства виновно за всичко.
- Ако го подкрепяте и му позволявате да изразява своите чувства, то ще порасне уверено.
- Позволете на детето да ви помага с домакинските задължения.
- Опитайте се да не купувате пластмасови играчки. По-добре да изберете такива, които са направени от естествени материали.
2. Подход "Реджо Емилия", създаден от Лорис Малагузи
Италианският психолог Лорис Малагузи стига до следното интересно заключение: детето може да говори на сто езика, което означава, че притежава способността да разговаря със света и да изразява своите мисли по различен начин: чрез рисуване, пеене и игри. Но възрастните често се опитват да заглушат 99% от тях. Родителите трябва да се опитат да слушат своите деца и да ги научат да използват тези "езици" в ежедневието.
Основни идеи на Малагузи:
- Няма такова нещо като грешен отговор - има различни гледни точки. Не казвайте на детето, че греши. Попитайте го защо мисли така и се опитайте да му покажете, че има и други възможни мнения.
- Преди да обясните нещо, попитайте детето дали го разбира. Ако му кажете това, което вече знае, то може да загуби интерес и да спре да ви слуша. Точно както възрастните.
- Продължавайте да задавате въпроси, които изискват подробни отговори. По този начин може да научите детето да мисли и да изразява своите мисли.
- Позволете на малчугана да избира по-често. Например какво иска да облече или какъв цвят раница да носи.
3. Валдорфско образование, създадено от Рудолф Щайнер
Основната идея на Валфдорското училище е да възпита хора, които обичат да работят и да преоткриват своите творчески способности. В него няма тестове и оценки, но учениците се справят също толкова добре на изпитите, колкото тези от останалите учебни заведения.
Основни идеи на Рудолф Щайнер:
- Няма книга, която да научи родителите да общуват със своите синове и дъщери. Децата са уникални, затова трябва да се отнасяте към всяко от тях по различен начин.
- Интересните истории могат да се преподават много по-добре от скучни страници в книгите.
- Децата трябва да прекарват повече време навън: да се научат да наблюдават, да намират красота във всяко нещо и да живеят в хармония със света.
- Обикновените играчки, като дървени кубчета, развиват въображението по-добре.
- Ежедневните ритуали помагат на детето да се чувства в безопасност и го учат да бъде организирано. Ето защо всеки ден трябва да започва с повтаряне на стихотворения.
4. Училище "Съмърсхил", създадено от Александър Нийл
Британците смятат това училище за "противоречиво". Учениците имат право да не учат и дори не са задължени да посещават учебни занятия. Децата прекарват близо три месеца, без да правят нищо, след което започват да учат. Освен обичайните учебни предмети, учениците в "Самърсхил" се учат да работят с Фотошоп, да правят магически трикове и да придобиват други полезни умения.
Възгледи на Александър Нийл:
- Когато кажете "не" на малчугана, той започва да казва "не" на живота.
- Децата, които са трудни, са нещастни. Те не могат да намерят мир със света и себе си.
- Родителите на "трудните деца" трябва да седнат за една минута и да отговорят честно на въпроса "Подкрепям ли моят/моята син/дъщеря?" и "Имам ли му/й доверие?".
- Това, което трябва да направи малчугана е да живее своя собствен живот, а не този, определен от неговите родители и учители.
- Децата не трябва да се приспособяват към училището, а училището към децата.
- Хората имат нужда от свобода. Да бъдеш свободен и да правиш всичко, което искаш, са две различни неща.
- Родителите често се опитват да плашат децата със страшните последствия от техните грешки. Най-добре да ги научите да не се страхуват от нищо.
5. Инструментализъм, създаден от Джон Дюи
В САЩ, Дюи е наречен баща на "прогресивното образование". Той смята, че смисълът на училището е да научи децата да излизат от всяка ситуация чрез адаптиране към околната среда. Ето защо те трябва да наблегнат повече върху решаването на конкретни задачи, вместо придобиване на абстрактни знания от книгите.
Възгледи на Дюи за образованието:
- Децата трябва да правят нещо, вместо да учат нещо. Действието води до постигане на резултати.
- Не карайте малчугана да се срамува от своите провали. В крайна сметка, те го превръщат в по-добър човек.
- Всички големи научни открития са били направени, защото някой не се е страхувал да използва въображението си.
6. Методът на Селестен Френе
Френе открива своето училище на 24-годишна възраст. Той помага на много деца със забавено развитие. В неговото училище няма учебници или домашни работи, но учениците му постигат изключително високи резултати, като заедно с това достигат пълно развитие и образованост.
Основни идеи на Фране:
- Най-неприятната дейност може да се превърне в мъчение, ако сте принудени да я правите.
- Наказанието е унизително както за наказания, така и за този, който го наказва.
- Детето трябва да се научи да помага в домакинската работа. Колкото по-рано направи това, толкова по-голяма увереност може да придобие в бъдеще.
- Преговаряйте с малчугана, вместо да го наказвате и да му забранявате. Той трябва да знае, че неговият глас има значение.
По статията работи: Маргарита Добрева
Източник: brightside.me
Снимка: happinessplus.us
Продукти свързани със СТАТИЯТА
13 НЕЩА, КОИТО ПСИХИЧЕСКИ СИЛНИТЕ РОДИТЕЛИ НЕ ПРАВЯТ - ЕЙМИ МОРИН - ХЕРМЕС
НЕЩАТА, КОИТО СИНЪТ МИ ТРЯБВА ДА ЗНАЕ ЗА СВЕТА - ФРЕДЕРИК БАКМАН - СИЕЛА
РЪКОВОДСТВО НА Д-Р СПОК: НАЙ-ВАЖНОТО ЗА БЕБЕТО - РОБЪРТ НИЙДЪЛМАН - ХЕРМЕС
КАК ДА РАЗВИЕМ ПОТЕНЦИАЛА НА ДЕТСКИЯ МОЗЪК - д-р ДАНИЕЛ СИЙГЪЛ И д-р ТИНА ПЕЙН БРАЙСЪН - ХЕРМЕС
ВИНАГИ ЩЕ ТЕ ОБИЧАМ - МАРК СПЕРИНГ - АЛИСЪН БРАУН - ХЕРМЕС
РАЗВЕДЕНИ С ДЕЦА - ЦВЕТЕЛИНА ЗИДАРОВА - СИЕЛА
СТАТИЯТА е свързана към
- Здраво тяло
- За детето
- Домашни средства срещу цистит при деца
- Д-р Иванка Иванова Кьолиева
- Функции и задачи на Детска педагогическа стая
- Процедура за действие при наличие на дете в риск
- д-р Стефан Тодоров Банов
- д-р Тюркер Нешедов Шевкедов
- д-р Петя Василева Петришка
- д-р Станимила Милчева Петрова
- Кафяви водорасли
- д-р Катя Асенова Гинева-Попова
Коментари към Съвети за отглеждане на щастливи деца, споделени от най-известните учители, открили собствени училища