Начало Съвети Здраво тяло За детето Как да разберете дали детето страда от аутизъм, дислексия, дисграфия или хиперактивност

Как да разберете дали детето страда от аутизъм, дислексия, дисграфия или хиперактивност

Как да разберете дали детето страда от аутизъм, дислексия, дисграфия или хиперактивност - изображение

Момчетата са склонни да имат нарушения в развитието 2 пъти по-често от момичетата. Рисковите фактори са различни, но могат да включват: недоносеност, усложнения по време на раждане, боледуване по време на бременност и други. Всяко заболяване има способността да направи бъдещия живот на детето много по-труден. Ето защо трябва да бъде диагностицирано в най-ранна възраст.

Представяме ви признаците на най-разпространените нарушения в развитието на детето: аутизъм, дислекция, дисграфия и синдром на дифицит на вниманиетото и хиперактивност.

Аутизъм

Симптомите на аутизъм могат да се наблюдават при деца над 2-годишна възраст и да се изразят силно при такива над 5-годишна възраст. Поне така твърди статистиката. Според нея, момичетата страдат от това разтройство 4 пъти по-рядко от момчетата.

Въпреки популярния стереотип, аутизмът не означава, че хората не могат да се развиват и да правят това, което обичат. Основният проблем е, че изпитват трудност по време на общуване, особено с непознати. Важно е да знаете, че симптомите на аутизъм се облекчават само с помощта на правилно лечение.

Може да ги разпознаете, ако забележите, че детето се държи странно, например:

Детско поведение при аутизъм

  • Страхува се да общува с хора, които не познава и по време на разговор избягва зрителен контакт. Не е в състояние да изпитва съпричастност и може да се смее на някой, който плаче или обратното.
  • Прави машинални неща като почукване върху повърхност възможно най-дълго време, люлеене като часовниково махало и поставяне на играчките в ред, определен от предварително измислен принцип. Не се отегчава и може да продължи да прави едно и също нещо с часове. Неговите очи обикновено изглеждат празни, когато се заема с подобна дейност.

Разговор между учител и нормално дете/дете с аутизъм

  • Не разбира социалния контекст: Държи се еднакво у дома, в училище, в магазина или някъде другаде. Общува с всички по един и същ начин и може да прояви неуважение към по-възрастните хора.
  • Не може да се научи да използва невербална комуникация. Не разбира езика на тялото на останалите и не се изразява с жестове. В най-тежки случаи не използва изражението на лицето.
  • Страхува се от всяка промяна. Ако размествате мебелите, това може да доведе до паническа атака. Същото важи за храната, за начина, по който ходи на училище и за други неща, с които детето е свикнало.

Развити рецептори при дете с аутизъм

  • Има добре развити рецептори: обича да докосва предмети и да усеща най-слабите аромати. Често се заглежда в камъни, дървени текстури и други материали. Има висок праг на търпимост към болка и може да стиска собствената си кожа, за да види какво се случва.

Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (СДВХ)

Въпреки популярния стереотип, това разтройство може да бъде открито само при деца над 4-годишна възраст и само ако симптомите се наблюдават от ден на ден. Ако мислите, че забелязвате такива, но рядко, това означава, че детето е напълно нормално. Подобно разтройство може да се лекува успешно с помощта на медицински методи.

Според статистиката, СДВХ често се диагностицира при близнаци и недоносени деца. Освен това момчетата са изложение на по-висок риск: те страдат от това състояние 3 пъти по-често от момичетата.

Влиянието върху живота на възрастен човек със СДВХ не е огромно: Тези хора обикновено взимат прибързани решения, притесняват се и могат да досаждат на останалите. Също така изпитват трудност при извършване на скучна работа.

СДВХ е лесен за диагностициране. Просто обърнете внимание в тези показатели на детето:

Дете, което страда от хиперактивност

  • Не може да стои на едно място, не спира да се движи, оглежда се навсякъде и действа така, сякаш има двигател вътре в себе си. Неговите действия нямат цел: просто грабва каквото може, в следващия момент го хвърля и взима нещо друго.
  • Не може да се концентрира върху скучна дейност за дълъг период от време като почистване или миене на чинии. Но може да играе на компютъра и да прави други неща с часове.
  • Често се разсейва от външни фактори. Например, може да се захване с нещо и след това просто да замръзне, ако забележи ярка светлина през прозореца.

Дете/дете с хиперактивност чака на опашка

  • Не може да контролира своите емоции. Изпада в истерия, само защото не иска да чака на опашка или започва спор с роднини за нищо. Понякога изрича лоши думи и няколко минути по-късно се връща, за да се извини. 
  • В училище и детската градина, прекъсва другите ученици и дори учителите. Ако трябва да прави тест, обикновено не чете въпросите до края (нямат достатъчно търпение за това) и просто дава случайни отговори.

Дисграфия

Това разтройство пречи на децата да се научат да пишат правилно. То се забелязва доста често и не оказва влияние върху живота на възрастните хора. Най-често се среща при деца, които вече имат проблеми с очите или ушите или страдат от СДВХ.

Невъзможно е да се отървете от това нарушение като карате детето да прави упражнения, за да развие своите двигателни умения и да направи мускулите на ръцете по-силни.

Дисграфията може да се диагностицира с помощта на следните признаци:

Дете с дисграфия

  • Когато пише, винаги бърка сходни звуци.
  • Може да добавя букви към думи, които в действителност не трябва да бъдат на това място, да променя разположението на сричките и да ги пропуска напълно.
  • Когато пише, слива думите (особено предлозите).
Почерк при човек с дисграфия

Отляво: Почерк на 23-годишен човек, на когото е поставена диагноза дисграфия на 10-годишна възраст.

Отдясно: Почерк на човек, който току-що е бил диагностициран с дисграфия.

  • Доста е трудно да прочетете това, което пише. Дори да се опитва да изписва буквите бавно и старателно, те все още остават невъзможни за разбиране.
  • В най-тежкия случай, изпитва затруднения с говоренето.

Дислексия

Според статистиката, 70-80% от хората, които имат проблеми с четенето, всъщност страдат от дислексия. Това разтройство обикновено е вродено и се лекува, ако детето посети специалист навреме. Дислексията не може да бъде диагностицирана по-рано от 10-11-годишна възраст.

Тя не предизвиква много проблеми в живота на възрастните хора, освен че причинява затруднения по време на четене. Понякога идеята, че човек е диагностициран с дислексия е страшна за останалите, така че той може да изпита срам и да се опита да прикрие разтройството. Подобно поведение се счита за нормално.

Може да диагностицирате дислексия, ако детето има следните симптоми:

Зрение при човек с дислексия

  • Чете лошо, въпреки че другите му умения (смятане, рисуване и дори писане) са добри. Неговият коефициент на интелигентност е нормален или дори висок, така че интелигентността и дислексията не са свързани.
  • Отказва да практикува четене и просто казва, че не иска да го прави. Става доста раздразнително, ако неговите родители започнат да упорстват прекалено много.
  • Може да чете, и то бързо, но не и да каже това, което е прочело току-що, защото не разбира смисъла на текста.

Разговор между майка и дете с дислексия

  • Детето с дислексия е разсеяно. Може да се наложи да го попитате нещо два пъти, преди да отговори. Понякога не забелязва нещата наоколо. В резултат на това може да изпита несигурност и да потърси себе си в някакъв вид изкуство. (като музика, актьорско майсторство и други).
  • Често държи молива и химикала по грешния начин. Например, поставя химикала между средния и безименния пръст и всеки опит да го научите на правилно боравене с него остава неуспешен.

Редактор: Маргарита Добрева
Източник: brightside.me
Снимка: factdr.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияНовиниЛюбопитноПсихологияАлт. медицинаСоциални грижиХранене при...ОрганизацииЗдравни съветиЛайфстайлВидеоИсторияСпортИнтервютаСнимки