Начало Съвети Здраво тяло Превенция и лечение на болести 4 съвета за облекчаване на симптомите при нарушена функция на щитовидната жлеза

4 съвета за облекчаване на симптомите при нарушена функция на щитовидната жлеза

4 съвета за облекчаване на симптомите при нарушена функция на щитовидната жлеза - изображение

Щитовидната жлеза се намира точно зад адамовата ябълка (ларингса). Оформена е като пеперуда и се разполага от двете страни на трахеята. Можете да я усетите, ако притиснете гърлото си с пръсти. Оптималното й функциониране е от изключителна важност за цялостното състояние на организма, тъй като тя отговаря за производството на хормони, влияещи върху метаболизма, функцията на мозъка, сърцето, мускулите, правилното храносмилане и други жизненоважни процеси. 

От проблеми с щитовидната жлеза страдат много хора в световен мащаб, като по-голям процент от тях с жени. Също така голям е процентът и на тези от тях, които дори не подозират за това. Вижте някои от широко разпространените симптоми, причинени от неправилното функциониране на жлезата и как бихте могли да се справите с тях.

Основните типове здравословни нарушения при щитовидната жлеза са два - хипотиреоидизъм (недостатъчна активност = недостатъчно производство) и хипертиреоидизъм (свръхактивност = свръхпроизводство). Въпреки че има и други срещани проблеми с жлезата, по-голямата част от случаите попадат в една от тези категории.

Два от най-важните хормона, които тя произвежда, са Т3 (трийодтиронин) и Т4 (тироксин). Те, веднъж освободени от нея, преминават през тялото чрез кръвта, превръщайки калориите в енергия.Тази енергия е от решаващо значение за когнитивните функции, регулирането на настроението, храносмилателните и много други процеси. 

В случай на хипотиреоидизъм тялото ви буквално се забавя. Ето защо симптомите, като натрупване на тегло и мудност, са често срещани. Хипертироидизмът предизвиква обратния ефект - ускорен метаболизъм, до такава степен, че да ви е трудно да качите килограми, дори да желаете.

 

Най-честите признаци за наличие на хипотиреоидизъм са:

  • продължителна умора, летаргия, а понякога и депресия;
  • променливи настроения и понякога тревожност;
  • нетърпимост към студа и често чувство за студ;
  • сухи коса и кожа;
  • невъзможност за концентриране и забравяне;
  • неочаквано повишение на телесно тегло;
  • запек, подуване на корема и други храносмилателни проблеми;
  • мускулни слабост и болки.

 

Симптомите на хипертиреоидизъм обикновено включват:

  • нервност и/или тревожност;
  • безсъние и други проблеми със съня;
  • ускорен пулс;
  • нежелана загуба на тегло;
  • нетипично и изобилно потене;
  • тънка, чуплива коса.

 

Факторите, водещи до развитие на здравословни проблеми с щитовидната жлеза, са много. Задължително е да се консултирате с лекар, ако се съмнявате, че при вас са налице някакви нарушения, както и да си правите профилактични годишни прегледи. Можете да предотвратите появата на неразположения от такъв характер или да спомогнете процеса на лечение, следвайки тези 4 полезни съвета.

1. Приемайте достатъчно количество йод, селен и цинк

йод, селен и цинк

При много от хората, страдащи от заболявания на щитовидната жлеза, се наблюдава недостиг на йод. Затова увеличаването на приема на елемента, може да допринесе за нормализиране нивата на щитовидните хормони. Консумирайте храни, съдържащи този минерал, като водорасли, диви риби, сурово мляко. Също така можете да си го набавяте чрез хранителни добавки, но задължително следвайте инструкциите за препоръчителни дози, защото и прекомерното количество йод не е полезно, тъй като би могло да доведе до изостряне на симптомите.

Селенът спомага за балансиране нивата на Т4 хормона, така че се опитвайте да консумирате бразилски орехи (препоръчителна доза до 2 на ден), спанак, камбала, сардини, говеждо и пуешко месо. Елементът също може да бъде приеман посредством добавки.

Цинкът, както и витамините от група В (особено витамин В12), са необходими за здравето на щитовидната жлеза. Помислете дали хранителният ви режим е достатъчно богат на тях, особено ако рядко консумирате месни продукти. Добри източници са животинските протеини, които същевременно осигуряват и аминокиселини, както и продукти, известни със своите противовъзпалителни свойства - грах, аспержи, нахут, какао, брюкселско зеле, сусам, ленени семена, гъби и шамфъстъци.

2. Отпочивайте пълноценно

7-9 часа сън

Когато сте стресирани (физически или емоционално), както и когато се чувствате твърде тревожни, организмът ви се травмира. Това оказва влияние върху състоянието на кръвоносните съдове, кръвното налягане, мускулите, производството на антитела, което пък от своя страна би отслабило имунната функция на тялото и функцията на всички жлези. Това е и една от причините за чести промени в настроението, понижено либидо и проблеми с фертилитета.

Старайте се максимално ефективно да противодействате на стреса и всякакъв вид претоварване, като си набавяте 7-9 часа сън на нощ, медитирате, спортувате и преборвате свои зависимости и вредни навици. Също така е много важно да усещате подкрепа от близки хора. Затова говорете с тях за евентуални неразположения, които чувствате. Няма нищо срамно в това и не бива да се затваряте в себе си.

3. Редуцирайте токсините

детоксикация

Замърсяването на организма би могло да доведе до различни и многобройни здравословни проблеми. Тези с щитовидната жлеза са само част тях. Използвайте натурални методи за детоксикация и пречистване на тялото. Също така бъдете много внимателни към приема на лекарства, оказващи въздействие на хормоналния баланс. Използвайте колкото е възможно повече натурални продукти или сами си приготвяйте такива от изцяло натурални съставки. И не на последно място, откажете се от алкохола и цигарите.

4. Използвайте адаптогенни билки

билки

Адаптогенните билки помагат на организма по-бързо да се приспособи към промени и ефективно да устоява на стреса. Проведени изследвания установяват, че различни видове от тях могат естествено да подобрят функцията на щитовидната жлеза, надбъбречните жлези, да намалят тревожността и депресията, да стабилизират нивата на кръвна захар и инсулин и да спомогнат за още редица важни процеси в тялото. Някои от подходящите растения, включващи се към групата на адпогените, са ашваганда, лечебни гъби, родиола, свещен босилек, женско биле и астрагалус.

 

По статията работи: Даниела Дамянова
Източник: draxe.com
Снимки: bpnutritions.com, nutritiouslife.com, e-sante.be, iamalma.com, medlife.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияНовиниПсихологияЗаболявания (МКБ)Здравни съветиНаучни публикацииПатологияИсторияЛеченияЛюбопитноХранене при...ВидеоИнтервютаАлт. медицинаСнимкиКлинични пътекиИзследванияФизиологияБотаникаСпорт