Начало Съвети Здраво тяло Нетрадиционно Защо има нужда да спим на тъмно

Защо има нужда да спим на тъмно

Защо има нужда да спим на тъмно - изображение

Безсънието е един от проблемите на съвременния начин на живот. Електричеството, телевизията и смарт технологии променят не само ежедневието ни, но и моделите на сън и почивка. Вместо да бъдат тъмни и тихи, нощите са запълнени със светлина и стимулация от различни интерактивни устройства.

Изследванията показват, че наличието на изкуствена светлина неусетно краде от качеството на съня ни. Причината за това е нейното влияние върху циркадианния ритъм (вътрешния часовник) на организма, свързан с отделянето на хормоните на стреса и съня.

Мелатонин и кортизол

Мелатонинът е хормон, които се произвежда през нощта и помага на организма да се подготви за сън. Тъмнината стимулира неговото отделяне, водейки до понижаване на кръвното, глюкозата и температурата на тялото. Биологичният ни часовник се контролира от хипоталамуса, който получават сигнали от зрителните нерви, свързани с очите.
Изкуствена светлинаСутрин наличието на светлина дава знак на мозъка, че тялото трябва да се събуди. Това води до отделяне на кортизол (хормон на стреса), покачване на температурата и кръвното налягане. През нощта светлината продължава да стимулира зрителните нерви. Така е по-трудно да паднат нивата на кортизола, а отделянето на мелатонин се потиска.

Светлината и сънят
Тъмнина е от значение не само по време на сън, но и преди да заспите. Изследвания показват, че когато стоите на светната лампа, отделянето на мелатонин се забавя. Затова е препоръчително преди сън да заглушите осветлението в стаята.
ЧасовникСинята светлина на електронните устройства е сериозно предизвикателство за добрия сън. Клетките на ретината, отговорни за циркадианния ритъм, са особено чувствителни към нея. Светлината от екраните на компютри и телефони възпрепятства отделянето на мелатонин, а освен това използването на медии преди сън води до нервната възбуда.

Извод
Хроничните нарушения в съня водят до повишен риск от проблеми с инсулина, депресия и намален имунитет. Мелатонинът има важни антиоксидантни и антиейдж функции. Вечер е препоръчително да затъмните стаята със завеси или използвате маска за сън. Ако през нощта искате да използвате светлина, може да вземете малка лампа с червена крушка вместо бяла светлина. Червените вълни са дълги и оказват по-малко негативно влияние върху съня.
Завеса
Редактор: Гергана Стоева
Източници: io9.gizmodo.com / sleep.mysplus.com
Снимки: pro.orange.fr / freepik.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноЗдравни съветиХранене при...ПсихологияЛайфстайлАлт. медицинаСнимкиНовиниФизиологияЛеченияИсторияСпортДиетиБотаникаИзследванияВидео