Начало Съвети Здраво тяло Превенция и лечение на болести Какво се случва с тялото, когато не получите достатъчно слънчева светлина

Какво се случва с тялото, когато не получите достатъчно слънчева светлина

Какво се случва с тялото, когато не получите достатъчно слънчева светлина - изображение

Когато излагате тялото на слънце, то започва да произвежда витамин D, известен още като "слънчев витамин". Той играе важна роля за правилното функциониране на много органи и тъкани. Хората, които избягват слънчевите лъчи или не получават достатъчно количество от тях, могат да изпитат различни негативни последици. Представяме ви някои от най-често срещаните симптоми за недостиг на витамин D и неговите прояви.

1. Отслабване на костите 

Калцият и витамин D са важни хранителни вещества. Те насърчават здравето на костите и минерализацията. Калцият се абсорбира в тънките черва с помощта на витамин D. Но какво се случва при недостиг? Дефицитът на витамин D води до намалена абсорбция на калций и следователно, слаба костна структура.

Хората, които не получават достатъчно количество слънчева светлина, страдат от костна болка, мускулна слабост, рахит, остеомалация и остеопороза. Много е важно да поддържате адекватна доза витамин D в тялото. Основни източници могат да бъдат слънчевата светлина, здравословната храна и добавките.

2. Деформация на краката

Витамин D улеснява абсорбцията на калций и фосфати чрез храносмилането. Той може да помогне за облекчаване на проблемите, свързани с костите. Липсата на калций води до промени в костната структура и нейната деформация.

Повишеният прием на витамин D под формата на таблетки или чрез излагане на пряка слънчева светлина може да помогне за поддържане на необходимото количество калций в костите и клетките. "Слънчевият витамин" представлява чудесно средство за контролиране или предотвратяване на хронична болка в краката, особено такава, свързана със състояния като остеопороза, плантарен фасциит и други.

3. Повишен риск от рак на дебелото черво

Проучванията показват, че слабото излагане на слънце и недостатъчното количество на витамин D могат да доведат до развитие на колоректален рак. Нивата на това вещество определят оцеляването и растежа на раковите клетки. Задоволителното количество на витамин D в организма се свързва с по-добро качество на живот при пациенти с рак на дебелото черво. Необходими са допълнителни клинични проучвания, за да се прецени дали добавянето на микроелемента може да помогне за предотвратяване и намаляване на риска от развитие на заболяването.

Разберете дали нивата на витамин D са прекалено ниски, като направите кръвен текст. Оптималните резултати трябва да посочват граница над 30 нанограма на милилитър.

4. Депресия

Модерното общество съсредоточава своята работна дейност около бюрата и компютрите. И това не е учудващо за никого. Хората са склонни да прекарат часове пред компютъра вместо да излязат и да се разходят. Дори да разполагат със свободно време, те гледат телевизия или играят на компютърни игри.

Слънцето помага за подобряване на настроението. Колкото повече време прекарвате в затворено пространство, толкова по-тъжни ставате. Излезте навън - там може да откриете много забавни неща и освен това - да подобрите здравето.

5. Кожни проблеми

Псориазисът се свързва с проблеми на имунната система. Витамин D може да промени баланса в положителна насока. Излагането на слънчеви лъчи е ефективен начин за облекчаване на псориазис, акне и други кожни проблеми. Поддържането на здравословни нива на това вещество предоставя ползи не само за кожата, но и за цялостното здраве.

Въпреки това, не трябва да прекалявате със слънчевите бани, тъй като прекомерното излагане на пряка слънчева светлина може да доведе до риск от поява на меланома при пациенти с псориазис.

6. Повишаване на теглото

Мускулната слабост, костната болка и деформацията могат да допринесат за повишаване на теглото, затруднявайки активността и изгарянето на калории. Витамин D работи в комбинация с лептин. По този начин той контролира телесното тегло. Лептинът, който се произвежда в мастните клетки, изпраща сигнал до мозъка, за да предостави чувство на ситост. Витамин D помага за "транспортирането" на тези сигнали. Неговият дефицит може да доведе до нарушаване на цикъла. В резултат на това апетитът се покачва и се появява риск от преяждане.

Може да се сдобиете с витамин D чрез излагане на пряка слънчева светлина или поддържане на здравословна диета, която включва храни като кисело мляко, пълнозърнест хляб, портокалов сок и пробиотични гранули.

7. Когнитивни увреждания

Последните проучвания показват, че когнитивната дисфункция и деменцията попадат в дългия списък със състояния, причинени от дефицит на витамин D. Тъй като неговите рецептори са широко разпространени в мозъчната тъкан, ниските нива могат да увеличат риска от влошаване на познавателните способности сред възрастните хора.

Изследване, проведено през 2015 година, показва, че при хората, които живеят в северната част на земното полукълбо има значително по-висок риск от развитие на деменция в сравнение с тези, населяващи южните географски ширини.

Основни препоръки и предупреждения

Съществуват три основни източника на витамин D: слънчевата светлина, здравословната диета и хранителните добавки. Това са няколко неща, които трябва да имате предвид, за да поддържате добро здраве. Реалната опасност от прекомерно излагане на слънце се крие в повишения риск от рак на кожата. Следвайте комплексен план, за да се предпазите от слънчевите лъчи: стойте на сянка, използвайте слънцезащитен крем с SPF 30 или по-висок и носете защитно облекло.

Ако залагате на добавките, не забравяйте, че дозата зависи от кръвните тестове и предписанията на лекаря. Въпреки че нивото от 30 ng/ml обикновено се смята за адекватно, не си рискувайте здравето и по-добре се консултирайте със специалист, преди да започнете прием на каквито и да е добавки. Прекомерното количество на витамин D може да се натрупа в клетките и да доведе до негативни последици.

По статията работи: маргарита Добрева
Източник: brightside.me
Снимка: startribune.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияНовиниЛюбопитноИсторияХранене при...ПсихологияЗдравни съветиФизиологияСнимкиСпортСъставкиЗаболявания (МКБ)ЛеченияИзследванияЛайфстайлБотаника