Начало Съвети Здраво тяло Нетрадиционно Открийте колко минути е перфектната дрямка

Открийте колко минути е перфектната дрямка

Открийте колко минути е перфектната дрямка - изображение

За много от нас следобедната дрямка е рисковано начинание – можем да се събудим напълно ободрени или още по-уморени и разконцентрирани. На какво се дължи тази разлика и има ли начин да избегнем липсата на фокус и енергия след сън?

  • Фазите на съня

Изследванията показват, че ключът към добрия следобеден сън е неговата продължителност. За оптимални резултати се препоръчва една дрямка да бъде 20 или 90 минути. Причината за това са двата редуващи се цикъла на сън.

Първо навлизаме в леката фаза на съня, когато показатели като мозъчна активност, сърдечен ритъм и телесна температура постепенно спадат. След около 30 минути настъпва дълбокият сън, известен още като REM фаза. Тогава сънуваме сънища, а жизнените ни показатели достигат минималните си стойности. Повечето възрастни преминават през цикъла от лек и дълбок сън в рамките на 90 до 120 минути.
Фази на съняЗа да чувствате повече енергия, готовност за работа и настроение, е необходимо да се събудите през по-лекия стадий на съня. Именно затова специалистите препоръчват дневната дрямка да продължи 20 минути или час и половина при нужда от по-дълга почивка. Вместо да разчитате да се събудите от само себе си, навийте аларма, за да избегнете така наречената „сънна инерция” от замаяност и умора.

  • Проучвания

През 2006 изследване за официалния журнал на Sleep Research Society показа, че дрямката с времетраене от 10 до 20 минути води до подобрена мисловна дейност и намалена умора. За разлика от това, участниците, които прекарали в сън 30 минути, докладвали намалена умствена функция и по-голямо затруднение да се събудят от дрямката.

Времето на деня също има значение за качеството на дрямката. Организмът ни преминава през естествен спад на телесната температура в периода между 2 и 4 часа следобед. Това стимулира производството на мелатонин в мозъка, което води до повишено чувство на сънливост. Дрямката през тази част на деня съвпада с естествения период на понижена енергия, който е подходящ за кратък освежаващ сън.
Сън
Редактор: Гергана Стоева
Източници: sleep.org / tuck.com
Снимки: freepik.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноЛеченияЗдравни съветиЛайфстайлАлт. медицинаФизиологияАнкетиСпортСнимкиПсихологияСоциални грижиНовиниХранене при...ТестовеБотаникаДиетиВидеоИзследванияИстория