Начало Съвети Здраво тяло Превенция и лечение на болести Разберете дали страдате от недостиг на витамин B12 чрез тези 10 признака

Разберете дали страдате от недостиг на витамин B12 чрез тези 10 признака

Разберете дали страдате от недостиг на витамин B12 чрез тези 10 признака - изображение

Недостигът на витамин B12 е един от най-разпространените хранителни дефицити. Основните причини за неговата поява са практиките, които често се предприемат, за да подобрят здравето: строга вегетарианска диета и отслабване по хирургичен път. Има много симптоми за недостиг на витамин B12 в кръвта. Това се дължи на факта, че хранителното вещество играе ролята на "електроцентрала" за някои от функциите в тялото. Тъжно, но доста хора приписват тези симптоми на стреса или липсата на свободно време. Представяме ви 10 основни признака за недостиг на витамин B12. Проверете ги, за да разберете дали имате нужда от този микроелемент.

1. Слабост, замаяност и умора

Според главният експерт по уелнес в Cleveland Clinic Wellness Institute, Майкъл Ройзен, слабостта и умората са едни от най-често срещаните симптоми за недостиг на витамин B12. Когато доставката на този микроелемент намалее, тялото започва да произвежда по-малко еритроцити, необходими за разпространението на кислород. В резултат на това се появява чувство на сънливост, умора, изтощеност и дори замаяност.

Много хора бъркат тези симптоми с лош режим на сън, продължително работно време и стрес. Ако, обаче, вашето здравословно състояние се влоши, е необходимо да се консултирате с лекар и да направите кръвен тест, за да проверите нивата на витамин B12 в кръвта.

2. Недостиг на въздух

Недостигът на въздух е един от възможните физиологически признаци за дефицит на витамин B12. Този микроелемент допринася за производството на хемоглобин - кислородо-транспортиращ протеин в кръвта. Недостигът на витамин B12 може да намали притока на кислород към тъканите, причинявайки анемия, която да доведе до задух и слабост. Свържете се с вашия лекар за физически преглед, ако имате необяснимо чувство на умора, сърцебиене, недостиг на въздух, възпаление на езика или други симптоми при дефицит на витамин B12.

3. Нервно увреждане и усещане за "иглички"

Липсата на витамин B12 може да влоши нервните клетки, което да доведе до усещане за "иглички" в областта на ръцете и краката. Ако не обърнете внимание на това състояние, симптомът ще стане постоянен и ще се превърне в парестезия. Витамин B12 е много важен за нервната система. Той взима участие в производството на миелин - бяла тъкан около нервните влакна, която увеличава скоростта на производство на импулсите. Недостигът на витамин B12 може да доведе до дегенерация на гръбначния стълб, оптични нерви, церебрална тъкан и периферни нерви.

Без защитата на този микроелемент, нервите и гръбначния стълб започват да се разпаднат и да изпитвате леко потрепване. В резултат на това е възможно да започнете да се спъвате и да губите равновесие дори когато стъпване върху равна повърхност.

4. Бледа или жълтеникава кожа

Пожълтяването на кожата и склерата (бялото на очите) е друга физическа индикация за ниски нива на витамин B12. Този микроелемент играе важна роля в производството на червени кръвни клетки. Неговата липса води до появата на анемично състояние, наречено мегалобластна анемия. Това означава, че червените кръвни клетки увеличават своя размер, стават по-крехки и не могат да се разделят. Те са прекалено големи, за да преминат от костния мозък в кръвообращението. Следователно, вие не разполагате с достатъчно червени клетки, които да циркулират в тялото и затова кожата променя своя цвят.

Билирубинът е светлочервено или кафяво вещество, което се произвежда от черния дроб по време на разграждането на стари кръвни клетки. Големи количества от него могат да придадат жълтеникав оттенък на кожата и очите.

5. Подут и възпален език

Ако сте вегани, страдате от някои заболявания на храносмилателната система или прекалявате с алкохола, тогава има вероятност да развиете недостиг на витамин B12. Глоситът е един от симптомите на това състояние. Той се характеризира с появата на червен и гладък език. Когато тялото страда от недостиг на витамин B12, синтезът на ДНК започва да се нарушава. В резултат на това епителните клетки в устната кухина се разпадат бързо и причиняват глосит, ъглови халити, устни язви и перорална кандидоза. Симптомите на глосит могат да се появяват и изчезват периодично и да се влошават с напредване на деня.

Ако забележите някои от тези признаци, опитайте да промените хранителните навици - включете повече животински продукти като месо, риба, миди, стриди, яйца или зърнени храни, богати на витамин B12.

6. Запек, загуба на апетит и газове

Има много различни причини, отговорни за появата на храносмилателни проблеми като запек и газове. Недостигът на витамин B12 е една от тях. Неговото игнориране може да доведе до хроничен запек, разстроен стомах, газове, диария и загуба на апетит. Ниските нива на витамин B12 засягат нормалното функциониране на стомашно-чревния тракт. Но как да се справите с този проблем? За да нормализирате нивата на витамин B12 в кръвта, може да приемате хранителни добавки.

Повечето хора, които страдат от недостиг на този микроелемент, нямат присъщ фактор - белтък, който се секретира от стомаха. Той е необходим за абсорбирането на витамин B12. Протеинът се прикрепя към веществото и го отвежда към червата, за да се абсорбира. Недостигът на витамин B12 води до неговото неправилно усвояване от храносмилателната система. В този случай, единственото нещо, което може да направите, е да го инжектирате.

7. Загуба на зрение

Недостигът на витамин B12 може да доведе до оптична невропатия и намалено зрение. Това хранително вещество играе важна роля за правилното функциониране на нервите и нервната система. Загубата на зрение може да бъде диагностицирана сред хора, страдащи от недохранване или такива, които не консумират никакви продукти с животински произход. Последните проучвания показват, че комбинацията от DHA, витамин D и витамин B12 подобрява визуалните полета и чувствителността на ретината при пациенти с глаукома. Като цяло, дълготрайният прием на витамин B12 под формата на хранителни добавки редуцира риска от намалена зрителна острота.

8. Депресия и поведенчески проблеми

Напълно нормално е дефицитът на някои жизненоважни витамини да доведе до депресия и промени в поведението. Недостигът на витамин B12 не е изключение. Той може да окаже силно въздействие върху производителността на серотонин в мозъка. Серотонинът помага за регулиране на настроението. Ако имате ниски нива на витамин B12, говорете с вашия лекар и се опитайте да разберете кой е най-подходящият план за лечение. В повечето случаи приемът на добавки значително може да подобри настроението.

9. Слаби кости

Витамин B12 играе важна роля за образуване на остеобластите. Това са клетките, които изграждат костите. Недостигът на витамин B12 възпрепятства правилната работа на остеобластите и може да доведе до остеопороза. Заболяването се характеризира с поява на слаби, крехки и чупливи кости. Това се получава при загубата на тъкан, причинена от недостиг на хранителни вещества. Ускорената костна загуба може да доведе до счупвания и фрактури. Възрастните хора са изложени на по-голям риск от останалите, затова редовните кръвни тестове са задължителни за тях.

10. Трудно откриваеми симптоми при възрастните хора

В бъдеще недостигът на витамин B12 може да засегне близо 10-15% от хората на възраст над 60 години. Прогнозата е за тежък дефицит или здравословно състояние, което причинява спад в нивата на този микроелемент. Изненадващо, но много хора в напреднала възраст нямат основните симптоми на недостиг на витамин B12 или ги откриват твърде трудно. Въпреки това, факт е, че хранителното вещество, което е пряко свързано с протеините, намалява с възрастта.

Не отлагайте лечението и възстановяването на щетите, преди да са станали необратими. Най-лошият сценарий може да доведе до моментално объркване, деменция и спад в умствените способности (памет, преценка). Посещението при лекар и кръвният тест са всичко, което трябва да направите, да разберете дали страдате от недостиг на витамин B12. Препоръчително е да снабдите тялото с необходимото количество от този микроелемент посредством храни или добавки, за да ускорите усвояването на хранителни вещества от храносмилателния тракт.

По статията работи: Маргарита Добрева
Източник: brightside.me
Снимка: iamgregwilliams.com

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияНовиниИсторияХранене при...СъставкиЛюбопитноФизиологияИзследванияЛайфстайлСпортЛечения