Начало Съвети Здраво тяло Превенция и лечение на болести 7 съвета как естествено да контролирате хормоналния баланс в организма

7 съвета как естествено да контролирате хормоналния баланс в организма

7 съвета как естествено да контролирате хормоналния баланс в организма - изображение

Хормоните - като естроген, тестостерон, адреналин и инсулин - са изключително важни компоненти, които влияят на цялостното ни здравословно състояние. Те биват отделяни от различни жлези и органи, включително щитовидната жлеза, надбъбречните жлези, хипофизата, яйчниците, тестисите и панкреаса. Цялата ендокринна система работи заедно, за да контролира тяхното ниво и ако един или повече от тях са с дори леко небалансирани стойности, то това би могло да доведе до сериозни здравословни нарушения.

Конвенционалните лечебни практики за хормонален дисбаланс обикновено включват синтетични хормонални заместителни терапии, хапчета за контрол на раждаемостта, инсулинови инжекции, лекарства за щитовидната жлеза и др. За съжаление, за мнозинството от хората, страдащи от такъв проблем, разчитането на тези видове медикаменти често води до три неща:

  • Хората стават зависими от приема на лекарства с рецепта до края на живота си, за да поддържат симптомите под контрол;
  • От своя страна симптомите биват само маскирани, но не се разрешава същинският проблем, което означава, че при пациентите може да продължат да се развиват аномалии в други части на тялото;
  • При засегнатите хора е по-висок рискът от сериозни странични последици като удар, остеопороза, тревожност, репродуктивни проблеми и др.

Добрата новина е, че има начини за естествено балансиране на хормоните. Вижте 7 препоръки, от които е добре да се възползвате.

1. Заменете въглехидратите със здравословни мазнини

здравословни мазнини

Храненето с разнообразни храни, съдържащи мастни киселини с къса, средна и дълга верига, е ключът към желания хормонален контрол. Тялото се нуждае от различни видове мазнини, за да произвежда хормони и да бъде подпомогнато в насоки като поддържане по-ниски нива на възпаления, ускоряване на метаболизма и постигане на здравословно тегло. Много подходящи и добри източници на такива противовъзпалителни и здравословни мазнини са кокосово масло, авокадо, дива сьомга. Същевременно е препоръчително да ограничите приема на омега-6 мазнини (шафран, слънчоглед, царевица, памук, соя и фъстъци) и да подсилите този на омега-3 (диви риби, семена от чиа, орехи).

2. Използвайте адаптогенни билки

адаптогенни билки

Адаптогенните билки са уникален клас лечебни растения, които подпомагат хормоналния баланс и предпазват организма от широк спектър от заболявания, включително от тези, причинени от пренатоварване и стрес. В допълнение към засилването на имунната функция и борбата със стреса, изследвания показват, че различни адатотогени - като ашваганда, лечебни гъби, родиола и свещен босилек – могат естествено да подобрят функцията на щитовидната жлеза, надбъбречните жлези, да понижат нивата на холестерол, да намалят тревожността и депресията, дегенерацията на мозъчни клетки, да стабилизират нивата на кръвна захар и инсулин.

3. Прилагайте традиционни китайски практики

традиционни китайски практики

Според традиционната китайска медицина вътрешните емоции имат пряко въздействие върху здравето на човек. Емоционалният баланс и съзнателният избор на начин на живот могат да помогнат за предотвратяването на здравословни проблеми от хормонално естество. Разпространена е тезата, че емоциите, причинени от страх, предизвикват заболявания на репродуктивните органи, бъбреците и надбъбречните жлези. Чувството на неудовлетвореност, нетърпението и неспособността за прощаване, водят до заболявания на черния дроб, което пък от своя страна, може да доведе до дисбаланс при нивата на естроген. Тревожността и безпокойството могат да предизвикат промени в нивата на инсулина. Следователно практикуващите традиционна китайска медицина съветват, че е изключително важно да контролите и да се справяте с личните си емоции. Можете да предприемете действия в тази посока, като отделяте повече време за себе си, практикувате медитация или просто правите физически упражнения, прекарвате време на открито и прилагате техники за дишане. Акупунктурата също би могла да е много полезна за хормоналния баланс, борбата със стреса и подобряването на кръвния поток.

4. Използвайте етерични масла

етерични масла

За да балансирате хормоните си естествено, е важно да елиминирате токсините в организма си, като избягвате конвенционалните продукти за грижа за тялото, които съдържат потенциално вредни химикали, парабени, пропилен гликол и натриев лаурил сулфат. По-добрата алтернатива е да използвате продукти, направени със съставки, като етерични масла, кокосово масло, масло от ший и рициново масло. С особено разнообразни и многобройни ползи са и маслата от вечерна иглика, градински чай, резене, лавандула, сандалово дърво и мащерка.

5. Предоставяйте на организма си витамин D

витамин D

Витамин D действа почти като хормон в тялото и е много важен за поддържане на ниските нива на възпаление. Ето защо хората, живеещи в тъмни зони, често страдат от сезонна депресия и други здравословни проблеми, освен ако не си добавят по външен път витамин D. Пряката слънчева светлина, дори в малки количества, наистина е най-добрият начин за това, защото голата кожа произвежда витамина самостоятелно. Също така е добре да приемате и някои добавки, като костен бульон и пробиотици, които са изключително полезни за поддържането на хормоналния баланс и не само.

6. Пазете се от лекарства, контролиращи раждаемостта

противозачатъчни

Противозачатъчните медикаменти могат да нарушат хормоналния баланс, да предизвикат умора, промени в апетита, в съня, ниско либидо, тъга и дори депресия. Последиците от тях, в дългосрочен план, биха могли да са много опасни. Консултирайте се с добър специалист, преди да решите да приемате такива лекарства, сравнявайте и се интересувайте за възможно най-безвредните алтернативи.

7. Наспивайте се достатъчно

сън

Сънят с продължителност по-малка от 7-8 часа на нощ е застрашаващ цялостното ви здравословно състояние и в частност е силно допринасящ за хормонален дисбаланс. Например кортизолът, наричан хормон на стреса, се регулира около полунощ и в малките часове от денонощието, така че освен необходимото време за сън, е нужно и да не заспивате много късно. За високите нива на кортизол в организма допринасят и кортикостероидите, така че бъдете изключително внимателни към приема им, ако е наличен такъв, или най-добре го премахнете напълно.

Консултирайте се с лекар, ако имате и най-малките съмнения, че в тялото ви се случва нещо нередно. Не се самолекувайте и самодиагностицирайте. Гореизброените съвети биха могли да ви помогнат да регулирате дадено нарушение и значително да намалят симптомите, но не и да изключат или да заместят медицинския надзор.

 

По статията работи: Даниела Дамянова
Източник: draxe.com
Снимки: healthxp.in, bebrainfit.com, donnamoderna.com, mommypotamus.com, medicalnewstoday.com, theconversation.com, drgangemi.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияХранене при...Здравни съветиЛюбопитноСнимкиПсихологияБотаникаЛайфстайлФизиологияИсторияИзследванияНовиниЛеченияОрганизацииСпортАлт. медицина